Home Sweet Home

Al meer dan twee eeuwen worden er in ons land wedstrijden met postduiven georganiseerd. In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw was de duivensport uitgegroeid tot de grootste volkssport. Na die glorietijd ging het alleen maar bergafwaarts. Het aantal liefhebbers dat jaarlijks van maart tot oktober zijn postduiven loslaat in Charleville, Sezanne of Argenton of nog verder over de grens in Marseille , Orleans en Barcelona neemt zienderogen af. Hoe lang duurt het nog voor het oude vertrouwde beeld van duivenkotten op achterplaatsen geheel verdwenen is?

In een inmiddels verpauperde buurt in Hoensbroek (Limburg), waar de laatste generaties mijnwerkers gevestigd waren, bevindt zich het kleine duivenparadijs van Mattie en zijn gezin. Het contrast tussen het donkere en zware werken in de mijn en de duivensport was juist in deze streek heel groot. En net zoals voor de mijnwerkers vroeger, geven de duiven Mattie nu zijn leven, naast (ont)spanning en hoop, zin.

Mattie van Bijnen begon in de jaren 80 als automonteur en werd door ziekte langdurig werkeloos. Door een conflict met de woningbouwvereniging over een betere en gezondere woning, worden de nieuwe heup- en knieprotheses uitgesteld en zijn ze een van de laatste bewoners in de straat die wachten op een nieuw huisje voor henzelf en de duiven. In de woonkamer worden eigen kruidenmengsels gebrouwen om de duiven nog beter te laten presenteren en vertoont teletekst de laatste uitslagen van de wedstrijden. Mattie’s huis en zijn volgebouwde tuintje, alles is gericht op het duivenmelken. Zijn vrouw Ineke verschoont de hokken en zoon Jeroen speelt bij de duivensportvereniging voor de jeugd in Zuid Limburg mee met een aantal duiven.

De oude volkssport zoals Mattie die beoefent, is inmiddels aan het uitsterven en is een kleine topsport aan het worden. Een heel beperkte groep professionals verdient groot geld met het kweken en verhandelen van sportduiven. Een nieuwe generatie duivenliefhebbers, gefortuneerde chinezen, heeft zich aangemeld voor de Nederlandse postduif. Op online veilingen worden de postduiven verkocht voor astronomische bedragen tot 250.000 euro voor één duif. De Nederlandse postduif is een exportproduct geworden.

Voor het beeldverhaal ben ik begonnen met het verhaal van de amateur-duivenmelker Mattie en zijn gezin in Limburg. Voor het tweede gedeelte volg ik de Nederlandse postduif op zijn tocht naar China. Home Sweet Home is een sociaal document over de verwachtingen en dromen die de duif kan bieden. Is de duif een gevleugelde vriend gebleven of een statussymbool geworden?

Een project nog in ontwikkeling….

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Home Sweet Home

Skills: Projecten